december 1, 2014

Bill McKibben och 350.org tilldelas Alternativa Nobelpriset

Stockholm, Sverige — Grundaren av 350.org, Bill McKibben, kommer att motta the Right Livelihood Award, även känt som ‘Alternativa Nobelpriset’, under en ceremoni i Sveriges riksdag idag. Juryn hedrar författaren, folkbildaren och miljöaktivisten med anledning av att han ”mobiliserar det växande folkliga stöd som finns i USA och runt om i världen för att vidta kraftfulla åtgärder för att motverka hotet från de globala klimatförändringarna”.

”Det här priset går helt klart till det stora antal människor som alla anslutit sig till den mest utbredda rörelsen i planetens historia. På alla kontinenter, inom varje religion, från alla tänkbara bakgrunder, kämpar människor nu tillsammans för att tackla den första riktigt globala utmaning vi någonsin stått inför”, säger McKibben.

Under sin vistelse i Sverige deltog McKibben i en kreativ aktion med en ung samisk sångare som uppmanade Stockholms stad att divestera ur fossila bränslen. ”Samerna har kunnat beräkna vinterns ankomst sedan urminnes tider. Nu hotas de av förrädiska väderväxlingar som gör deras traditionella livsstil allt svårare. Genom manifestationer som denna förmedlar de sin varning till resten av världen”, säger McKibben.

Fossil Free-kampanjen kräver att offentliga institutioner ska sluta finansiera fossilindustrin, som har tillgång till fem gånger mer olja, kol och gas än vad som kan förbrännas om vi ska kunna undvika katastrofala klimatförändringar. Kampanjen syftar till att försvaga branschens politiska inflytande, och därmed bryta dödläget i klimatpolitiken så att vi kan bygga de lösningar världen verkligen behöver. Divesteringsrörelsen har spridit sig snabbt över hela världen och förbereder sig nu för att tillsammans gå till handling genom en global mobilisering.

McKibben är en av fem pristagare i år. Priset tilldelas också Edward Snowden (USA) som avslöjade NSA-avlyssningen, och Guardian-redaktören Alan Rusbridger (Storbritannien). Dessa två tilldelas ett gemensamt hederspris. Priset går även till människorättsaktivisterna Asma Jahangir (Pakistan) och Basil Fernando vid Asian Human Rights Commission (Hong Kong, Kina).

Prissumman på 660.000 kronor kommer att finansiera det arbete som 350.org och dess partnerorganisationer utför. ”Pengarna kommer att användas för att stödja 350.org i kampen mot fossilindustrin, från Australien till Alberta. Lika förmögna som oljejätten Exxon blir vi knappast, men eftersom de flesta av oss – inklusive jag själv – är volontärer, räcker pengarna långt!” säger McKibben.

###

Foton och videoklipp från den kreativa manifestation som Bill McKibben deltog i för att uppmana Stockholm stad att divestera från fossila bränslen hittar du här:

Photos: https://www.flickr.com/photos/350org/sets/72157649124417610/

Video: https://www.youtube.com/watch?v=os3ah5z-UAU

https://docs.google.com/a/350.org/file/d/0B2JcEf1DSj8mY1Y5UUZGZmNpckU/edit (raw)

https://drive.google.com/a/350.org/file/d/0B2JcEf1DSj8mNTBsdkNJTHA1Vm8/view (raw)

Fler bilder på McKibben finns på 350.org/bill.

Upplysningar till redaktörer

Prisutdelningen börjar klockan 16:00 CET. Pristagarnas tal beräknas inledas omkring kl 17:00 CET. Ceremonin hålls på engelska. Prisutdelningen kommer även att live-streamas via www.rightlivelihood.org.

Bill McKibbenär en av världens ledande miljöaktivister. År 1988 gav han ut The End of Nature, den första boken om den globala uppvärmningen riktad till allmänheten. Under de senaste tio åren har han tagit initiativ och byggt upp en omfattande gräsrotsrörelse mot klimatförändringar. Med organisationen 350.org som bas har rörelsen verkat för att sprida medvetenhet och mobilisera politiskt stöd till brådskande handling för att bromsa klimatkrisen.  www.rightlivelihood.org/mckibben, www.billmckibben.com/

350.org – Siffran 350 är den tunna tråd som den mänskliga civilisationen hänger på – det viktigaste talet för livet på jorden. Den senaste vetenskapen menar att om vi inte kan minska mängden koldioxid i atmosfären till 350 ppm (parts per million) kommer vi att orsaka enorma och oåterkalleliga skador på jorden. Men det finns lösningar. Runt om i världen växer just nu den folkrörelse som vill bromsa klimatkrisen, och föra mänskligheten ut ur farozonen – dvs. under 350 ppm. Denna rörelse är kraftfull och består av visionärer med alla tänkbara bakgrunder. Vi är aktivister, forskare och vetenskapsmän. Vi visar ledarskap vid våra företag, våra kyrkor, våra regeringar och våra skolor. Vi är förespråkare av förnybar energi, vi är framsynta politiker och orädda revolutionärer. Trots att vi finns utspridda över hela jorden står vi enade, och vi drivs alla av ambitionen att vår planet ska vara beboelig för kommande generationer. 350.org

The Right Livelihood Award —  The Right Livelihood Award hedrar och stöttar de som erbjuder praktiska och föredömliga lösningar på de mest akuta utmaningar vi står inför idag. Priset instiftades år 1980 och har ofta kallats för det ”Alternativa Nobelpriset”. Räknar man med årets pristagare så finns det nu totalt 158 pristagare från 65 länder. Varje år presenteras mottagarna vid en ceremoni i den svenska riksdagen i Stockholm. Right Livelihood Award delas vanligtvis av fyra mottagare, men det är inte alla som får motta en pengasumma. Ofta utdelas ett hederspris till en person eller grupp vars arbete juryn vill uppmärksamma, men som inte har ett direkt behov av finansiellt stöd. För övriga är prissumman 660.000 kronor, pengar som ska gynna ett fortsatt framgångsrikt arbete (och som inte får användas för privat bruk). I år får två pristagare dela på hederspriset, och tre får motta en pengasumma, vilket ger en sammanlagd prissumma på 2 miljoner kronor. http://www.rightlivelihood.org/