september 28, 2018

115 000 vill att Nobelpriset ska klippa banden till klimatbovarna

Hittills har 20 Nobelpristagare uppmanat Nobelstiftelsen att sluta investera i kol-, olje- och gasbolag, eftersom fossila bränslen är den främsta orsaken till klimatförändringarna. En internationell namninsamling med samma krav har nu nått över 115 000 underskrifter och pressen ökar på Nobelstiftelsen och VD:n Lars Heikensten.

– Vi gillar Nobelpriset för att det hyllar mänsklighetens största framsteg, men vi gillar inte att stiftelsen finansierar klimatförändringarna, säger Eva Lenke som är engagerad i Divest Nobel.

– Vi riktar oss till Nobelstiftelsen eftersom ett positivt beslut från en så inflytelserik aktör skulle höras över hela världen. Det är dags att lämna den fossila eran bakom oss.

Över 900 institutioner har flyttat sina pengar från fossilindustrin; bland dem lärosäten som Stockholms universitet, Stanford och Yale. Kampanjen Divest Nobel startades hösten 2016 för att få även Nobelstiftelsen att ta steget till hållbara investeringar.

I maj i år antog Nobelstiftelsen en ny investeringspolicy där man lovar att utesluta kol, vilket är ett första steg på vägen. Men utan en deadline och en konkret plan som även täcker in olja och gas kan Nobelpriset inte frikopplas från klimatförstöring.

– Vi är många runt om i världen som väntar på att Nobelstiftelsen ska agera, säger Cajsa Unnbom från kampanjen Divest Nobel. En stiftelse som värnar om vetenskapen och vill stödja arbete för mänsklighetens bästa har ett ansvar att göra mer.

På lördag den 29 september kl.12 kommer därför en städpatrull från Divest Nobel att dyka upp utanför Nobelmuséet i Stockholm och erbjuda sin hjälp för att göra rent Nobelpriset från smutsiga investeringar.

Kontakt: Eva Lenke, 070-219 39 86, contact@divestnobel.org

Namninsamlingen finns här: https://actions.sumofus.org/a/nobel-foundation-fossil-fuels-divestment-now

Öppet brev från Nobelpristagarna: https://gofossilfree.org/europe/letter-from-nobel-prize-winners-to-nobel-foundation/