15/05/2018

Shells Everywhere

Amsterdam 15 mei 2018 – Vandaag heeft kunstenaarscollectief Fossil Free Culture NL 410 schelpen in het Van Gogh Museum te Amsterdam verstopt. De schelpen zijn elk handmatig beschilderd met een zwarte, olieachtige vlek. Met deze installatie willen de kunstenaars de verborgen invloed blootleggen die fossiele brandstofbedrijven als Shell hebben ingekocht bij culturele instellingen.

De 411 schelpen vertegenwoordigen de gemiddelde concentratie van koolstofdioxide in de atmosfeer van de aarde op dit moment. Deze bereikte in april dit jaar 411 deeltjes per miljoen. 61 meer dan onze planeet en leven-ondersteunende systemen aankunnen met naar verwachting catastrofale gevolgen. Door de bevlekte schelpen in het museum te verbergen bekritiseren de kunstenaars niet alleen de rol die Shell speelt in het veroorzaken van klimaatverandering, maar ook het aandeel van het Van Gogh Museum hierin door het schoonpoetsen van het publieke imago van Shell en het verschaffen van de sociale licentie die het bedrijf zo hard nodig heeft om te kunnen blijven opereren.

Precies één jaar geleden werden de kunstenaars die deelnamen aan de Drop The Shell performance in het Van Gogh Museum uit de gevangenis vrijgelaten na de buitenproportionele repressieve reactie van het beveiligingspersoneel van het Museum tegen vreedzame, artistieke kritiek.

Maria Rietberg van Fossil Free Culture NL: “Twee weken geleden hebben we Shells vieze handafdrukken op de glazen façade van het Museum achtergelaten om de vergiftigde relatie tussen kunst, Shell en het Van Gogh Museum zichtbaar te maken. Vandaag, ter gelegenheid van de verjaardag van de Drop The Shell performance, zijn we in het museum geïnfiltreerd, de beproefde strategie van Shell om de publieke opinie te beïnvloeden volgend, en plaatsten we onze besmeurde schelpen overal om het klimaat verwoestende bedrijf te ontmaskeren. We dagen het beveiligingspersoneel van het Museum uit om de schelpen te vinden en de giftige invloed van Shell te verwijderen, omdat geen enkele kunst klimaatverandering kan overleven als culturele instellingen geld van fossiele brandstof accepteren en de onomkeerbare effecten van deze industrie negeren.”

De installatie Shells Everywhere van Fossil Free Culture is een solidariteitsbetuiging met Milieudefensie dat op 4 april jongstleden aankondigde Shell voor de rechter te zullen dagen voor nog te verwachten klimaatschade. Milieudefensie roept alle Nederlanders op om mede-eiser te worden in deze rechtszaak.

————-

Noot voor de redactie:

Fossil Free Culture NL is een collectief van kunstenaars, activisten, onderzoekers en critici die werken op het snijvlak van kunst en klimaatactivisme. Ons doel is om de olie- en gassponsoring van culturele instellingen in Nederland te beëindigen. We zijn vastbesloten om de sociale legitimiteit van de fossiele brandstoffenindustrie en hun daaruit voortvloeiende sociale licentie om te blijven opereren als altijd af te brokkelen.

Voor meer informatie, beeldmateriaal of interviews zie www.fossilfreeculture.nl, mail press@fossilfreeculture.nlof bel met +31(0)6 222 79 776

Beeldmateriaal:
Titel: Shells Everywhere