20/04/2023

KLM zegt in rechtszaal toe te stoppen met Fly Responsibly-campagne

Amsterdam, 20 april 2023 – KLM heeft vandaag toegezegd te stoppen met de Fly Responsibly-campagne. In de Amsterdamse rechtbank ging het vandaag over de vraag of Fossielvrij ontvankelijk is om deze zaak tegen KLM te voeren. De rechtszaak is aangespannen door burgerbeweging Fossielvrij NL, omdat zij vindt dat de reclames van KLM in strijd zijn met de EU-richtlijn over oneerlijke handelspraktijken.

“Het is goed nieuws dat KLM heeft besloten om deze problematische campagne te schrappen. Dit betekent nog niet dat greenwashing van KLM hiermee gestopt is. Nog steeds maakt KLM vergelijkbare misleidende statements en kan dit ook in de toekomst blijven doen. Zolang KLM groei blijft nastreven, kan het niet beweren dat het bijdraagt aan een duurzamere toekomst”, vertelt Hiske Arts, campaigner bij Fossielvrij.

De rechtszaak is wereldwijd de eerste die misleidende duurzaamheidsclaims van de luchtvaart wil laten stoppen en kan een precedent scheppen voor het groeiende aantal rechtszaken tegen greenwashing. Naast milieurechtenorganisatie ClientEarth en campagnegroep Reclame Fossielvrij, ondersteunden bijna 14.000 petitieondertekenaars deze zaak.

Ondanks dat KLM bevestigde dat zij de slogan ‘Fly Responsibly’ niet meer zullen gebruiken, hebben zij geen uitspraken gedaan over welke campagneslogan zij dan wel zullen communiceren in de toekomst. De luchtvaartmaatschappij zal tevens CO2-compensatie blijven aanbieden, waardoor klanten het idee krijgen dat klimaatschade van hun vlucht verminderd wordt.

Arts: “Met hun ‘groene marketing’ wekt KLM het valse vertrouwen dat je met de luchtvaartmaatschappij kunt vliegen zonder de klimaatcrisis te verergeren. Zo sussen ze het grote publiek in slaap en blijft overheidsingrijpen uit. Daarom hebben wij een uitspraak van de rechter nodig.”

De schriftelijke uitspraak over de ontvankelijkheid van Fossielvrij is uiterlijk 7 juni.