28/03/2022

ING-klanten roepen bank op: stop écht met financieren van fossiel

PERSBERICHT – Voor onmiddellijke publicatie

Amsterdam, 28 maart 2022 – Directe en indirecte klanten van de bank starten vandaag samen met Fossielvrij NL een nieuwe campagne waarin ING wordt opgeroepen om de fossiele industrie helemaal niet meer te financieren. Niet alleen particuliere klanten doen mee, juist ook verenigingen en organisaties die ING klant zijn, zoals de Fietsersbond, FNV en de Gemeente Nijmegen worden opgeroepen om zich uit te spreken voor een fossielvrij ING.

Op woensdag 30 maart om 15.00 uur wordt de campagne officieel afgetrapt met een creatieve actie bij het ING-hoofdkantoor Cedar in Amsterdam Zuidoost. Een levensgrote (pennie)spaarpot van olietonnen laat zien dat het geld dat klanten in goed vertrouwen bij ING brengen, tegen hun zin bij fossiele bedrijven terecht komt. Zo bankieren organisaties als FNV, het Rode Kruis, de Scouting Nederland, Ikea en Artsen zonder Grenzen bij ING.

Felix van Vugt, ex-klant bij ING: “Ik heb bewust mijn hypotheek overgesloten naar een andere, duurzame bank, maar dagelijks maak ik nog geld over naar ING-rekeningen voor mijn boodschappen, belastingen en goede doelen. Grote organisaties kunnen niet altijd overstappen naar een andere bank, juist daarom hebben ze de verantwoordelijkheid om zich uit te spreken tegen ING’s fossiele financiering.”

Afgelopen week kondigde ING aan te stoppen met het direct financieren van nieuwe olie- en gasprojecten. Maar ING blijft de bedrijven financieren die zulke projecten uitvoeren. Directe financiering van olie- en gasprojecten vormt slechts een beperkt deel van de fossiele financiering door ING. De overige financiering gaat door, net als allerlei vormen van dienstverlening aan de fossiele industrie. Uit onderzoek van BankTrack blijkt dat ING afgelopen jaar zeker 10,7 miljard Euro aan financiering heeft verstrekt aan de fossiele industrie.

Liset Meddens van Fossielvrij NL: “ING zette afgelopen week een stap in de goede richting, maar tegelijkertijd is deze stap een wassen neus als ING tegelijkertijd wel nog leningen verstrekt aan bedrijven die nieuwe fossiele projecten opzetten. Alsof je zegt: ik geef je géén lening voor een superjacht, maar hier is vijf miljoen. In deze tijd waarin we de klimaatcrisis zien escaleren, past nog maar één besluit: per direct stoppen met alle financiering van de fossiele industrie. Klanten willen dat ING verantwoordelijkheid neemt.”

ING Fossielvrij is een beweging van directe en indirecte klanten van ING. Bijna iedereen in Nederland heeft te maken met ING: met een (spaar)rekening, hypotheek of verzekering bij ING of doordat werkgevers, overheden en verenigingen bankieren bij deze bank. De campagne is opgezet in samenwerking met Fossielvrij NL en wordt onder andere gesteund door Milieudefensie, Greenpeace, BankTrack, Extinction Rebellion, Eerlijke Geldwijzer en Urgenda.

Noot voor de pers, niet ter publicatie

Contact:
Liset Meddens, liset@fossielvrij.nl, +31 641277905

Actie:
U bent welkom om aanwezig te zijn bij de aftrap van de campagne as woensdag om 15.00u bij het ING-hoofdkantoor in Amsterdam Zuidoost. Meld uw komst bij liset@fossielvrij.nl

Foto’s van de actie zullen op woensdag hier online beschikbaar komen voor de pers.