11/10/2023

Amerikaanse burgers roepen ING Bank tot de orde in Rotterdam

PERSBERICHT – voor onmiddellijke publicatie

Amerikaanse burgers roepen ING Bank tot de orde in Rotterdam

Ze houden de bank verantwoordelijk voor schade door LNG-terminals

Rotterdam – Op dinsdag 10 oktober rond 15:00u prijkte er een enorme banner aan het ING-kantoor aan de Rotterdamse Coolsingel. De tekst: Our gulf is not your sacrifice zone. Vier Amerikanen uit de Golf van Mexico deelden op het plein hun verhaal met Rotterdammers. ING Bank financiert in hun regio op grote schaal LNG-terminals, die lokaal leiden tot veel milieu- en gezondheidsschade.

De banner werd opgehangen door ING Fossielvrij, een collectief van ING-klanten en andere burgers die zich zorgen maken over de fossiele koers van de bank. Met het spandoek laat ING Fossielvrij hun solidariteit zien met gemeenschappen in Texas en Louisiana. Zij strijden tegen de LNG-terminals die nu gebouwd of uitgebreid worden in hun achtertuin (‘Our gulf’ is de golf van Mexico). De Amerikaanse gasten zijn in Nederland op uitnodiging van BankTrack.

Aanleiding voor de demonstratie is het feit dat ING Bank de
op twee na grootste financier wereldwijd is van LNG-terminals in de VS. De bank bracht vorige week hun jaarlijkse klimaatrapport uit, maar pakte hierbij opnieuw niet de kans om hun portefeuille van ‘midstream’-financieringen, waar LNG-terminals onder vallen, te verduurzamen. Sinds de inval in Oekraïne leunt Europa steeds meer op vloeibaar gas (LNG) uit de Verenigde Staten. De Rotterdamse import terminal Gate wil zelfs gaan uitbreiden

Maar dit heeft grotendeels
onderbelichte gevolgen voor het klimaat, en ook voor omwonenden van de infrastructuur die nu in hoog tempo wordt opgetrokken in de VS. De uitstoot van de LNG-fabrieken brengt hen gezondheidsschade toe, en de bouw aan erosiegevoelige kusten maakt hen extra kwetsbaar voor zeespiegelstijging. Men spreekt ter plekke zelfs van ‘sacrifice zones’, kwetsbare gebieden die worden opgeofferd voor de wereldwijde LNG-honger. In deze gebieden wonen veel indigenous peoples en mensen van kleur.

Drie van de Amerikaanse sprekers komen uit Corpus Christi en omgeving. Corpus Christi is onderdeel van de Texas Coastal Bend regio waar ongeveer 500.000 mensen wonen.
Tv-programma Pointer schreef onlangs over de terminal in deze havenregio, die ook LNG aan Nederland levert: De terminal wordt uitgebreid en zal uiteindelijk 6,4 miljoen ton broeikasgassen per jaar uitstoten. Dat is ongeveer net zo veel als Nederlands grootste vervuiler Tata Steel. Als je alle broeikasgassen bij elkaar optelt, stootte de staalgigant in 2019 6,3 miljoen ton uit.

Chloe Torres,
Texas Campaign for the Environment:
“Onze Coastal Bend-gemeenschap heeft al decennialang te maken met milieuracisme. Dit is het directe gevolg van onzorgvuldig handelen van overheidsfunctionarissen en de hebzucht van financiële instellingen. Naast de hoge percentages kanker onder mensen in de directe nabijheid van de fossiele brandstof-faciliteiten, lijdt bijna 20% van de kinderen in ons gebied aan luchtwegaandoeningen. We willen niet alleen een rechtvaardige toekomst voor onze gemeenschappen, we willen ook een rechtvaardig heden en dat betekent dat we banken zoals ING onder druk moeten zetten om afstand te doen van giftige LNG-projecten. We hebben grote waardering voor de inspanningen van Fossielvrij en BankTrack om ons hierbij te helpen en daarmee een veiliger en gezonder Texas Coastal Bend te realiseren.”

Henrieke Butijn,
Climate campaigner & researcher bij BankTrack:
“ING’s financiering voor LNG-terminals in de VS stimuleert een voortzetting en mogelijk een toename van de gasproductie, wat de klimaatcrisis zal verergeren en ons nog decennialang aan fossiele brandstoffen zal binden. Nieuwe LNG-terminals zullen bovendien te laat klaar zijn om een oplossing te bieden voor de huidige energiecrisis. Bovenal toont de financiering een verontrustende onverschilligheid ten opzichte van mensenrechten. De terminals worden gebouwd in een gebied waar indigenous mensen en gemeenschappen van kleur al decennialang kampen met rampzalige vervuiling en erosie van de kustlijn. ING moet stoppen met het financieren van nieuwe fossiele brandstof-infrastructuur, in lijn met het advies van de International Energy Agency. Ook moet de bank haar rol erkennen in het verergeren van milieu-onrechtvaardigheid en bijdragen aan het herstellen van de impact die de gemeenschappen ondervinden.”

Pieter Sellies,
Campagnecoördinator ING Fossielvrij:
“We hebben gezien hoeveel leed gaswinning de Groningers heeft toegebracht. Die kraan is nu dicht. Maar in plaats van versneld te verduurzamen en zo veel mogelijk energie te besparen, stillen we onze gashonger met LNG van de andere kant van de wereld. Mede mogelijk gemaakt door ING. Zij zadelen nu de mensen dáár op met ellende en we zijn geen stap dichter bij een klimaatrechtvaardige samenleving.”

— NIET VOOR PUBLICATIE: —

Na de actie verschijnen er hier foto’s.

Neem contact op met Fossielvrij NL of Banktrack voor meer informatie.