26/10/2016

ABP mist leiderschap op Nationale Klimaattop

Rotterdam, 25 oktober 2016 – Vandaag heeft bestuursvoorzitter van pensioenfonds ABP Corien Wortmann-Kool de kans gemist de leiderschap te tonen die nodig is om de klimaatdoelen van Parijs serieus op te pakken. Ze gaf geen gehoor aan de oproep van ABPfossielvrij om vandaag op de Nationale Klimaattop een scherpe keuze te maken en beleggingen in de fossiele industrie te beëindigen. Volgens de initiatiefnemers is het onmogelijk om van een duurzaam pensioen te spreken als ABP blijft investeren in kolen, olie en gas.

Tijdens de klimaattop onderstreepten zij hun oproep door een groot spandoek te tonen waarop met grote letters “ABP, maak een keuze!” te lezen was. Volgens Chris Roorda, woordvoerder van ABPfossielvrij, tast ABP-voorzitter Corien Wortmann-Kool haar geloofwaardigheid aan: “Wortmann-Kool  zegt klimaatverandering serieus te nemen, maar tegelijkertijd blijft ze met ons pensioengeld fors investeren in de fossiele industrie. De Nationale Klimaattop zou in het teken moeten staan van concrete, ambitieuze acties. Helaas blijven deze uit.”

Dit jaar riepen de burgemeesters van Amsterdam en Utrecht, als grote werkgevers aangesloten bij het ABP, het pensioenfonds op hun investeringen in fossiel snel af te bouwen. Eerder bleek uit onderzoek van Trouw dat deze mening door een meerderheid van pensioendeelnemers wordt gedeeld.

Media contact:
Chris Roorda, ABP Fossielvrij, chris@abpfossielvrij.nl, 06 12078522 / Liset Meddens, liset@350.org, 06 41277905

Voor redacteurs:

Trouw, ‘Meerderheid wil stop op fossiel beleggen’, 1 juni 2015

Zie ook factsheet & vragen: http://www.abpfossielvrij.nl/vragen-voor-het-abp-bestuur/

Voor meer foto’s van de actie zie ABPfossielvrij.nl