november 27, 2014

Unga uppmanar Stockholms stad att divestera!

Klimatengagerade fyller Sergel med ljus och dans i novemberrusket

Pressmeddelande 2014-11-26

Klimatengagerade möts på Sergels torg under lördagen den 29 november för att uppmuntra Stockholms stad att utreda stadens investeringar i fossila bränslen. Arrangörerna hoppas på att samla ett hundratal stockholmare för att delta i manifestationen som bygger på ett musik-, dans- och ljus-performance.

Under lördagen samlas unga klimatengagerade i en manifestation för att uppmana Stockholms stad att divestera ur olja, kol och fossilgas. Med ordet divestering menar arrangörerna en avyttring av eventuella aktier och fonder placerade i fossilbolag.

–   Fossilindustrin sitter på kol-, olje- och gaskällor som innehåller fem gånger så mycket koldioxid som klimatforskarna anser att vi kan släppa ut utan att utlösa en katastrof, säger Bill McKibben, internationell författare och klimataktivist samt mottagare av årets Right Livelihood Award[1], som närvarar under aktionen.

Dessa bolag planerar att utvinna dem ändå – vilket är skälet till att arrangörerna, kampanjen Fossil Free, nu uppmanar svenska städer att divestera ur bolagen. Stockholms stad strävar efter att vara en grön stad och har bl.a skrivit under ett löfte om att styra om sina investeringar från fossil till förnybar energi.[2] Genom lördagens manifestation vill arrangörerna uppmana Stockholm att skriva om sin placeringspolicy för att försäkra sig om att de inte tjänar pengar på världens största klimatbovar; fossilbolagen.

–   Klimathotet är inte något som sker i en avlägsen framtid. Samer i norra Sverige drabbas redan idag av det förändrade klimatet. Renskötares traditionella kunskap om sjö-isar är inte längre tillförlitlig: till följd av detta går t.ex. allt fler renar, renskötare och fiskare genom isen, säger Juhán Niila Stålka som är på plats vid lördagens performance för att framföra en samisk jojk. Klimatet är inte enbart en miljöfråga, utan handlar om mänskliga rättigheter. En symbolisk uteslutning av olja, kol och gas ur placeringspolicys världen över är ett avgörande ställningtagande för framtiden.

Musik-, dans- och ljus-performance:
Plats: Sergels torg
Datum: lördag 29 november

Tid: 17:40

Mer information:

Kontaktperson för intervjuer, bildmaterial och praktisk information :

Hanna Leghammar, hanna.leghammar@gmail.com, 0738 019 762.

Arrangör och nationell samordnare Fossil Free Sverige:

Olivia Linander, olivia@gofossilfree.org, 0738 226 906.

[1] Priset delas ut till bla Bill McKibben och Edward Snowden: www.rightlivelihood.org

[2] WWF’s Earth Hour City Challenge awards ceremony.