maj 15, 2017

Stor klimatmobilisering genomförd i Sverige – och 44 andra länder

En växande rörelse för divestering ökar pressen att klippa banden med fossilindustrin.

SVERIGE — Tusentals deltog i över 260 evenemang i 45 länder för att sätta press på institutioner att bryta banden med fossilindustrin, allt en del av Global Divestment Mobilisation som genomfördes 5-13 maj.

Divesteringsrörelsen – som först etablerades i Nordamerika, Australien och Europa sprids nu i Asien, Latinamerika och Afrika. Mer än 700 institutioner har redan åtagit sig att utesluta alla investeringar i företag som exploaterar kol, olja och gas.

Nicolò Wojewoda, ledare för 350.orgs europeiska team:

“Samtidigt som regeringar fortsätter att släpa fötterna efter sig, kliver människor med vitt skild bakgrund fram för att visa klimatledarskap. Divesteringsrörelsen är nu en global kraft att räkna med och utgör en växande utmaning till industrin som är mest ansvarig för klimatkrisen – fossilindustrin.”

I Sverige har kampanjen Divest Nobel protesterat i Stockholm för att Nobelstiftelsen ska divestera, och universitetskampanjer har gått ut på gatorna i Visby, Lund, Uppsala och Linköping.

Christian Tengblad, samordnare för Fossil Free Sverige:

“Genom lokala kampanjer som kämpar och vinner så bygger vi en klimatrörelse som inte nöjer sig med löften utan vill se konkret handling från makthavarna. Global Divestment Mobilisation visar också att ett problem som klimatförändringarna, som inte bryr sig om gränskontroller, måste mötas av en global rörelse.”

Kontakt: Christian Tengblad samordnare för Fossil Free Sverige, christian@350.org 070-4001407

Foto och video::

Utvalda bilder från aktioner runt om i världen finns här. Bilder från aktioner i Sverige här.

Filmat material tillgängligt här.

Till redaktionen:
Det finns mer information om mobiliseringen i detta mediapaket om GDM.