maj 4, 2017

Nobel, översvämma inte Gamla Stan

Som en del av den globala manifestationen Global Divestment Mobilisation kommer kampanjen Divest Nobel att genomföra en aktion utanför Nobelmuseet på lördag den 6 maj klockan 13. Kampanjen vill att Nobelstiftelsen gör sig av med sina investeringar i (divesterar ur) fossila bränslen.

– Fossila investeringar eldar på klimatkrisen, som i sin tur leder till allt från vattenbrist till översvämningar på grund av extremväder, säger Eva Lenke från Divest Nobel. Gamla Stan är en av de känsligaste områdena i Stockholm, och tunnelbanan höll på att översvämmas redan vintern år 2000.

Själva aktionen kommer att iscensätta en översvämning på Stortorget – mitt framför Nobelmuseet. Det blir “vatten” av tyg, båtar och annat som kan dyka upp när vattnet står högt.

– Vi vill visa Nobelstiftelsen vad konsekvenserna av fossila investeringar blir, fortsätter Eva Lenke. Ett beslut om att divestera skulle få stora globala effekter, eftersom Nobelstiftelsen och inte minst nobelprisen har så gott rykte. Det är hög tid att de blir fossilfria.

##

Mediakontakt: Eva Lenke, 070-219 39 86, contact@divestnobel.org

Bilder kommer att laddas upp på Flickr

Divest Nobel-kampanjen startades i höstas och backades i December upp av 19 nobelpristagare. Lördagens aktion är en del av Global Divestment Mobilisation, som går av stapeln i 40 länder mellan 5 och 13 maj. Målet är att få välrenommerade institutioner att bryta banden med fossilindustrin, och därmed öppna upp för en rättvisa omställning. GDM och Fossil Free är initiativ från 350.org – den globala klimatorganisationen.