december 4, 2017

Luciatåg riktar ljuset mot Nobelstiftelsens fonder

Luciatåg på Nobeldagen protesterar mot fossila investeringar

Klimatkämpar väntas sluta upp i en lite annorlunda protest på Nobeldagen 10 december – ett luciatåg. Arrangörer är Divest Nobel, en kampanj som arbetar för att Nobelstiftelsen ska göra sig av med alla placeringar i fossila bränslen.

– Vi måste aktivt bryta fossilbolagens makt över samhället, och Nobelstiftelsen har en unik chans att visa vägen, säger Christian Tengblad från kampanjen.

Nobelstiftelsen gick tidigare i höst ut med att de inte längre ska investera i kärnvapenbolag, efter att Fredspriset gått till antikärnvapenkampanjen ICAN. Denna avinvestering – eller divestering – ska enligt uppgift ha stöd av stiftelsens nya etikregler. Nu vill Divest Nobel se till att det också leder till att stiftelsen divesterar ur fossila bränslen.

– På söndag är världens blickar riktade mot Stockholm, och vi vill komma med ett ljus i klimatmörkret, säger Christian från kampanjen.

Luciatåget kommer att samlas på Sergels Torg vid 15 och sedan gå till Hötorget där ceremonierna hålls och slutligen stadshuset – där Nobelmiddagen går av stapeln.

Mediakontakt: Christian Tengblad, contact[at]divestnobel.org

Kampanjen Divest Nobel startade 2016 och har fått stöd av över 2000 människor, däribland 20 nobelpristagare. Man har synts till under årets Nobelvecka, i Gamla Stan i maj, förra årets Nobelvecka och Nobeldag – och nu i december är det alltså dags igen.