december 7, 2016

Forskare och pristagare uppmanar Nobelpriset att divestera ur fossila bränslen

Pristagare hävdar att klimatförstörande investeringar står i konflikt med Alfred Nobels testamente

STOCKHOLM, SVERIGE – Nobelpristagare och forskare uppmanar Nobelstiftelsen – vars kapital är värt cirka 4 miljarder kronor – att avsluta alla investeringar i fossila bränslen. Det framgår av ett brev som släpptes under morgonen inför Nobeldagen nu på lördag. De hävdar att institutionen ”inte bör dra nytta av förstörelsen av vår planets klimat” .

Bland de 14 pristagare som undertecknat brevet finns kända vetenskapsmän såsom atmosfärkemisten Paul Josef Crutzen, fysikern David Vinland och biologen Sir John Sulston samt flera vinnare av det prestigefyllda fredspriset, inklusive iranska människorättsaktivisten Shirin Ebadi, jemenitiska kvinnorättsaktivisten Tawakkol Karman samt argentinska fredsaktivisten för mänskliga rättigheter, Adolfo Pérez Esquivel. Brevet har också undertecknats av framstående vetenskapliga bidragsgivare till nobelvinnande FN:s klimatpanel (IPCC). [1]

”I sitt testamente skrev Alfred Nobel att priser bör delas ut till dem som ’ska ha tilldelat den största nyttan till mänskligheten’. Allt eftersom pristagare och forskare anammar Alfred Nobels sista ord är det vår förhoppning att Nobelstiftelsen också agerar i mänsklighetens intresse vilket inkluderar att bry sig om hälsan hos den planet som vi alla förlitar oss på” står det i brevet.

Stockholmsbaserade gräsrotskampanjen Divest Nobel, som initierade uppropet om att Nobelstiftelsen skulle klippa sina band till fossilindustrin, anordnar evenemang kring årets Nobelprisceremoni i Stockholm på lördag för att hålla ångan uppe.

Brevet kommer en vecka innan Divest Invest-nätverket släpper sin tredje årsberättelse om tillståndet hos divesteringsrörelsen. I rapporten bedöms tillväxten och effekterna av rörelsen under det senaste året, med tonvikt på nya åtaganden att divestera och de senaste siffrorna avslöjas på antal åtaganden och summan av divesterade tillgångar. [2]

Hittills har över 600 institutioner åtagit sig att stoppa investeringar i fossila bolag. Bland dem finns städer som Oslo, Paris, Berlin, Seattle och Melbourne, utbildningsinstitutioner och akademier, inklusive mer än en fjärdedel av alla universitet i Storbritannien, Australien och California Academies of Science samt hundratals trosinstitutioner och stiftelser. Syftet med divesteringskampanjen Fossil Free är att försvaga fossilindustrins politiska inflytande genom att urholka allmänhetens acceptans för de som driver på klimatförändringarna.

Kontakt: Christian Tengblad, christian@350.org, +46 (0)70 4001407 (i Stockholm)

Melanie Mattauch, melanie@350.org, +49151 5812 0184 (i Berlin)

Insändare:

[1] Undertecknare på brevet till Nobelstiftelsen:

• Paul Josef Crutzen, Nederländerna, Kemi, 1995
  • Shirin Ebadi, Iran, Fred, 2003
  • Adolfo Pérez Esquivel, Argentina, Fred, 1980
  • Leymah Gbowee, Liberia, Fred 2011
  • Tawakkol Karman, Jemen, Fred, 2011
  • Mairead Maguire, Storbritannien/Nordirland, Fred, 1976
  • John Polanyi, Canada, Kemi 1986
  • Thomas A. Steitz, USA, Kemi, 2009