23/09/2019

Pensioengeld van miljoenen Nederlandse ambtenaren en onderwijzers vaker geïnvesteerd in fossiele brandstoffen

Amsterdam, 23 september 2019 – Het grootste pensioenfonds van Nederland, ABP, belegt meer geld in bedrijven die op ramkoers liggen met de klimaatdoelstellingen van Parijs, zoals kolen- en oliebedrijven. Nieuwe analyse door milieuorganisaties Both ENDS, Fossielvrij NL, Greenpeace en de Duitse organisatie urgewald onthult dat ABP’s investeringen in fossiele brandstoffen zijn gestegen van € 14 miljard in 2015 naar € 16,5 miljard eind 2018.

Onderzoek door bureau Profundo, in opdracht van de vier milieuorganisaties, laat zien dat de investeringen van ABP in 2018 wereldwijd bijna 100 miljoen ton CO2 veroorzaakten. Dit is meer dan de helft van de CO2-uitstoot van heel Nederland.

“ABP claimt fossiele brandstoffen te verminderen, maar de CO2-uitstoot van zijn investeringen in olie en gas is gestegen. ABP verdubbelde zijn investeringen in Gazprom en verdrievoudigde zijn investeringen in Rosneft, Russische bedrijven die naar olie en gas boren in het Noordpoolgebied en van plan zijn daar enorm uit te breiden. Nederlands pensioengeld van onderwijzers en ambtenaren zou niet gebruikt moeten worden om de klimaatcrisis verder op te stoken,” zegt Kees Kodde, campagneleider bij Greenpeace Nederland.

ABP spreekt van een reductie van 28% van zijn uitstoot tussen 2015 tot en met 2018. Maar uit de analyse van Profundo blijkt dat de CO2-uitstoot van de beleggingsportefeuille van ABP van 2015 tot 2018 met 9,6% is gedaald. Dat komt omdat ABP alleen de CO2 uitstoot berekent van aandelenbeleggingen, terwijl het bedrijf ook belegt in o.a. onroerend goed en obligaties. Ook neemt ABP de zgn, scope 3 emissies (bv emissies van verbranden van fossiele brandstoffen) niet mee in zijn berekeningen. Profundo heeft deze emissies wel meegenomen in het onderzoek.
Steenkool is de grootste bron van CO2-uitstoot en investeringen in de kolenindustrie zijn onderhevig aan aanzienlijke economische risico’s, nu klimaatbeleid wereldwijd wordt aangescherpt. Desondanks blijft ABP beleggen in steenkool, voor een bedrag van meer dan € 3,5 miljard. Veel beleggers trekken zich inmiddels terug uit steenkool, zoals bv Axa, Allianz en het Noorse pensioenfonds.

Cindy Coltman, senior beleidsmedewerker Both ENDS: “ABP zou voor de lange termijn moeten investeren. Nu ABP nieuwe duurzaamheidsdoelen voor 2025 ontwikkelt, verwachten we dat ABP zijn beleid in overeenstemming brengt met het Klimaatakkoord van Parijs en de noodzaak om onder de 1,5 graad opwarming van de aarde te blijven. Dit betekent dat ze moeten stoppen met investeren in steenkool, olie en gas.”

Het risico dat klimaatverandering de volgende financiële crisis gaat veroorzaken is groot. De kosten van schade door extreem weer zijn opgelopen tot € 436 miljard tussen 1980 en 2016, alleen al in de EU*. ABP werd zwaar getroffen tijdens de financiële crisis in 2008 en stelt zichzelf en zijn gepensioneerden nu opnieuw bloot aan ernstige risico’s door zo afhankelijk te blijven van fossiele bedrijven.

ABP belegt rond de 430 miljard euro per jaar en investeert in meer dan 4.500 bedrijven wereldwijd. 93% van zijn investeringen zijn buiten Nederland.

####
Meer informatie:
* Rapport “ABP and fossil fuels: how our pensions are fueling the climate crisis”;
* Rapport “ABP’s carbon footprint: Trend analysis per asset class and sector”, Profundo.

Media contacten:
* Both ENDS, Cindy Coltman c.coltman@bothends.org 06 25524361
* Greenpeace persvoorlichting, Geeke van der Sluis, geeke.van.der.sluis@greenpeace.org 06 25031013