22/05/2018

Burgers breken met Shell tijdens AGM

Scheveningen – 22 mei 2018. Terwijl de aandeelhouders van Shell samenkomen in het Circustheater voor de AGM, nemen studenten, pensioendeelnemers en Groningers het heft in eigen handen. Ze maken een duidelijk statement: genoeg is genoeg. En geven aan dat Shell – ondanks alle mooie praatjes – de Parijs doelen negeert, medeplichtig is aan de aardbevingsschade in Groningen en alles op alles zet om zo lang mogelijk winst te kunnen blijven maken van vervuilende fossiele brandstoffen. Daarom breken zij vandaag persoonlijk, via hun universiteit en pensioenfonds met dit klimaatverwoestende bedrijf. Tijdens de AGM laten zij luid van zich horen; met toeters, bellen, telefoontjes aan het ABP, berichten via social media en het letterlijk breken van schelpen.

Onderzoeker Ceciel Nieuwenhout aan de universiteit Groningen: “ABP investeert in Shell en Exxon, in feite ook in de NAM. Ik vind het een naar idee dat het pensioenfonds waar ik verplicht aan ben om bij te dragen, investeert in het bedrijf dat hier in Groningen zo veel leed veroorzaakt heeft. Als ik zou mogen kiezen was ABP daar allang mee gestopt!”

Shell staat in de top 10 van grootste vervuilers ter wereld, heeft talloze rechtszaken tegen zich lopen vanwege het vernietigen van onze leefomgeving, en adviseert zijn aandeelhouders zelfs om vandaag tégen een resolutie te stemmen die een bindend klimaatdoel voor het bedrijf voorstelt. Pensioenfonds PME laat met zijn recente besluit om uit kolen te stappen zien dat het wel degelijk mogelijk en noodzakelijk is om te divesteren.

Onlangs brachten Fossielvrij NL, Both Ends en urgewald het rapport ‘’Still Dirty, Still Dangerous’ naar buiten waaruit blijkt dat ABP zijn investeringen in kolen, olie en gas -bedrijven opnieuw verhoogt, voor het tweede jaar op rij. In 2017 investeerde ABP 500 miljoen euro meer in deze bedrijven, in totaal 10,9 miljard euro. Deze investeringen staan in schril contrast met de claim van het pensioenfonds dat het grote successen boekt in zijn klimaatbeleid. En ze staan bovendien lijnrecht tegenover het behalen van de klimaatdoelen uit het Parijs akkoord.

Vandaag geeft Fossielvrij NL tijdens de Shell AGM het startsein voor een belactie naar het ABP. Liset Meddens van Fossielvrij NL zegt: “Het is tijd om de druk op te voeren en het ABP te laten weten dat het onacceptabel is om nog langer te investeren in fossiel en bij te dragen aan de klimaatcrisis! Het pensioenfonds maakt zich medeplichtig aan de wandaden van fossiele bedrijven als Shell door hun investeringen; dat is simpelweg immoreel en onverantwoordelijk. Daarom roepen we pensioendeelnemers op van zich te laten horen en ABP op te roepen te breken met Shell en andere fossiele bedrijven.”

Naast PME gaven pensioenfondsen in Noorwegen en Denemarken eerder al het goede voorbeeld door volledig uit de fossiele industrie te divesteren.

—–

Noot voor de pers

Contact:
Liset Meddens, Liset@fossielvrij.nl, 0641277905
Fleur Ydema, Fleur@fossielvrij.nl, 0683551140

Volg via Twitter:
@FossielvrijNL
#BreekmetShell
#ShellAGM

Beeldmateriaal zal later vandaag verschijnen op de Fossielvrij NL Flickr pagina.
Het ‘Still dirty, still dangerous’ rapport over ABP’s investeringen is hier te downloaden.
Meer informatie over het ‘Breek met Shell’ event is op dit FB event te vinden.

Waarom engagement niet effectief is
ABP zegt zelf dat het de wereld duurzamer kan maken door achter gesloten deuren “vertrouwelijke gesprekken over verbeteringen” te voeren met bedrijven als Shell en ExxonMobil. Maar: er is met dit soort engagement-gesprekken tot nu toe geen enkel resultaat geboekt. De kern van het business model van fossiele bedrijven als Shell is het oppompen en verhandelen van fossiele brandstoffen. En daar zo veel mogelijk winst mee maken. De gigantische geldbedragen die de fossiele brandstoffen sector aan lobbyen besteedt, en de blijvende toewijding aan het opbranden van alle fossiele brandstoffen reserves laten zien dat de fossiele industrie niet van plan is van koers te veranderen. Bovendien gebruikt Shell de verbondenheid van pensioenfondsen met de fossiele industrie als excuus om te blijven pompen: Shell CEO Ben van Beurden zei recent nog in een interview dat het Shell’s maatschappelijke plicht is om zo veel mogelijk winst te maken voor pensioenfondsen en anderen.