18/05/2021

Actie bij pensioenfonds ABP tijdens aandeelhoudersvergadering Shell

PERSBERICHTvoor onmiddellijke publicatie

Actie bij pensioenfonds ABP tijdens aandeelhoudersvergadering Shell

Amsterdam, 18 mei 2021 — Vandaag voeren Greenpeace, Extinction Rebellion, Fossielvrij NL en andere klimaatgroepen samen actie om pensioenfonds ABP op te roepen om investeringen in Shell terug te trekken. Tientallen demonstranten en ABP deelnemers zullen om 9.30u samenkomen op het Gustav Mahlerplein bij het ABP kantoor om hun boodschap kracht bij te zetten met verschillende speeches en (dans) performances. De actie vandaag – op de dag van de jaarlijkse aandeelhoudersvergadering van Shell – is onderdeel van de internationale #ShellMustFall actiedag van Code Rood.

“Het is onbegrijpelijk dat ABP nog steeds denkt in gesprek te kunnen blijven met een klimaat verwoestend bedrijf als Shell” zegt Liset Meddens van Fossielvrij NL, een van de initiatiefnemers. “Shell blijft de komende jaren hun gasproductie opschroeven en miljarden vaten olie per jaar opboren. ABP moet zo snel mogelijk divesteren uit Shell en daarmee laten zien dat zij de urgentie van de klimaatcrisis, en de zorgen van haar deelnemers serieus neemt”.

Naast de actie in Amsterdam, vinden er vandaag ook acties plaats in Utrecht en Heerlen gericht op ABP, het grootste pensioenfonds van Europa en ook een van de grotere aandeelhouders van Shell. De roep om het pensioengeld verantwoord te investeren wordt steeds luider de laatste weken. Zo spreken hoogleraren uit Wageningen en Delft, onderzoekers uit Groningen, ambtenaren uit Amsterdam, het CvB van de Universiteit van Maastricht en nu ook de Waterschappen en het Hoger onderwijs in Utrecht zich uit tegen de foute investeringen van ABP.

Vandaag kan Shell vanuit verschillende kanten op felle kritiek rekenen. Verspreid door Nederland en wereldwijd zullen er vele acties plaatsvinden tegen de fossiele koers van Shell, de vele mensenrechtenschendingen en wordt er opgeroepen voor ontmanteling van het bedrijf onder de noemer #ShellMustFall. De directie van Shell moet zich vandaag op de aandeelhoudersvergadering verantwoorden tegenover groeiende kritiek dat de klimaatstrategie onvoldoende is om de doelen van het Parijs Akkoord te behalen. ABP claimt druk te zetten op Shell, maar de realiteit is anders: ABP heeft echter tot nu toe altijd tegen de klimaatresoluties van Follow This gestemd, of zich onthouden van stemming.

——————————————————————————————–

Mededelingen voor de redactie, niet ter publicatie

Journalisten en fotografen zijn welkom om aanwezig te zijn bij de demonstratie:
9.30 en 10.30u op het Gustav Mahler in Amsterdam.

Contact:
Liset Meddens, Fossielvrij NL / ABP fossielvrij — liset@fossielvrij.nl, 06 41277905

Foto’s:
De foto’s van de actie zijn kort na de demonstratie: hier te downloaden

Livestream:
De demonstratie zal via een livestream te volgen zijn via de Facebook pagina van Greenpeace en Fossielvrij NL

(Inter)nationale acties:
Volg @CodeRood en #ShellMustFall op twitter en zie https://www.code-rood.org voor meer informatie