18/02/2021

ABP stemt tegen meeste klimaatresoluties bij fossiele industrie

Amsterdam, 18 februari 2021 — Ondanks druk van deelnemers investeert ABP nog steeds fors in de fossiele industrie, voor maar liefst €17,4 miljard. ABP, Europa’s grootste pensioenfonds zegt ‘invloed te willen uitoefenen’ op de grote fossiele bedrijven. Nu blijkt uit nieuw onderzoek dat zij slechts 3 van de 14 klimaatresoluties, die namens aandeelhouders vragen beleid in lijn te brengen met de Parijsdoelen, steunen. Bij Shell stemde ABP nog nooit voor klimaatresoluties, in tegenstelling tot de meerderheid van Nederlands grootste beleggers.

In een nieuwe analyse, die Fossielvrij NL vandaag publiceert, zijn 72 klimaatresoluties onderzocht. Opvallend is dat ABP, Europa’s grootste fonds dat het pensioen van 3 miljoen Nederlandse leraren en ambtenaren beheert, zich beduidend duurzamer voordoet dan uit deze analyse blijkt. Bij fossiele bedrijven steunt ABP slechts 44% van de klimaatresoluties. Bij resoluties die specifiek gaan over Paris’ Alignment, waarin een bedrijf wordt opgeroepen om doelstellingen te stellen die in lijn zijn met het klimaatakkoord van Parijs, steunt ABP slechts 21% van de resoluties. ABP stemde bijvoorbeeld tegen resoluties bij olie- en gasbedrijven Shell, BP, Total, Chevron en Equinor. Maar ook bij kolenbedrijven als Whitehaven, AGL en mijnbouwbedrijf Rio Tinto stemt ABP tegen Parijs-resoluties.

“ABP misleidt deelnemers door te beweren dat het voorop loopt met hun duurzaamheidsbeleid, terwijl ABP met dit stemgedrag juist een obstakel vormt voor de transitie naar hernieuwbare energie.” zegt Liset Meddens, directeur van Fossielvrij NL.

ABP zegt dat het niet verstandig is om de aandelen van fossiele bedrijven te verkopen, omdat het dan geen invloed kan aanwenden. Het steunen van resoluties op aandeelhoudersvergaderingen is een belangrijke manier waarop ABP, als grootaandeelhouder, invloed kan aanwenden. Dit onderzoek laat zien dat ABP nalaat om dit te doen. Bovendien heeft engagement weinig waarde als er geen consequentie aan verbonden wordt.

“Natuurlijk moet ABP zo snel mogelijk uit de fossiele industrie divesteren”, zegt Liset Meddens. “Dat zou pas een krachtig signaal zijn.  Dat nu opnieuw blijkt dat de pensioenen van onze ambtenaren en leraren  de energietransitie in de weg staat, is gewoonweg onacceptabel”.

Steeds deze meer deelnemers spreken zich inmiddels uit tegen de fossiele investeringen van ABP. In Amsterdam overhandigde het gemeenteambtenaren-initiatief hun petitie voor een schoon pensioen aan ABP-bestuursvoorzitter Corien Wortmann. Ook docenten gaven ABP de laatste waarschuwing met een visuele actie afgelopen oktober. Ambtenaren van de waterschappen zijn recentelijk een petitie gestart. Ook docenten en onderzoekers op het HBO en WO roeren zich. Uit onderzoek van ABP blijkt dat 60 procent van de deelnemers een duurzaam pensioen wil.

—-
Noot voor de redactie, niet voor publicatie:
Contactpersoon pers: Liset Meddens, liset@fossielvrij.nl, +31 6 41277905
Het discussiestuk is hier te downloaden.