oktober 3, 2016

Ny kampanj kräver fossilfria Nobelpris

Idag inleds Nobelveckan och kampanjen Divest Nobel lanseras. En granskning avslöjade att Nobelstiftelsen har innehav i fossila bränslen och Divest Nobel kampanjar nu för att stiftelsen ska divestera ur kol-, olje- och gasbolag. Vid annonseringen av Nobelpriset i fysik på tisdag kommer Divest Nobel vara på plats för att uppmärksamma kravet på fossilfria Nobelpris.

– Vi gillar Nobelpriset för att det hyllar mänsklighetens största framsteg, men vi gillar inte att stiftelsen finansierar klimatförändringarna, säger Jonas Linde som är engagerad i Divest Nobel.

Enligt årsrapporten 2015 investerar Nobelstiftelsen bland annat i Exxon, som inte bara är en av de värsta klimatbovarna i världen, utan också är kända för att aktivt blockera klimatåtgärder och sprida desinformation om klimatfrågan.

– Här finns en chans att skapa en bättre värld – om Nobelstiftelsen divesterar skulle det sända en stark signal till andra aktörer över hela jorden, säger Jonas Linde.

Divest Nobel är en del av den internationella Fossil Free-rörelsen, som har fått huvudstäder som Stockholm, Oslo och Berlin att divestera ur fossilindustrin. Andra kända institutioner som divesterat är Rockefeller Brothers Fund, Kyrkornas Världsråd och British Medical Association.

Mediekontakt: Jonas Linde 076-2506722 contact[a]divestnobel.org